Soms is een enkele druk voldoende voor een mooi kaasbeeld. De foto van Harm-Jan is daar een goed voorbeeld van. Meestal heb je verschillende drukgangen over elkaar nodig om een goed resultaat te krijgen. Je kunt bij elke drukgang een andere kleur gebruiken, zoals bij de foto van Marja. Bij dat portret heb ik 2 keer afgedrukt met gebrande siena; de derde keer is VanDyke brown gebruikt.
VanDyke brown
Bij de portretten van Geert kun je het verschil zien; de eerste afdruk is gemaakt met VanDyke brown. Bij het tweede portret is na VanDyke brown een drukgang gemaakt met geel-zwart. De derde drukgang is met Venetiaans rood. Het resultaat: je ziet meer details en de kleur is warmer. Een ander voorbeeld is de kloostergang van Le Puy na 1 drukgang (Architectuur 4) en dezelfde afbeelding twee drukgangen verder (Architectuur 6).
Totaal verschillend
Je kunt met hetzelfde negatief als start ook totaal verschillende kaasdrukken maken. Dat is te zien aan de afdruk Architectuur 5 van de kloostergang in Le Puy. Dit geldt ook voor de twee afbeeldingen van het middeleeuwse hoekje in Lapras (Architectuur 2 en 3).
Architectuur 7 (Le Puy) is een apart geval. Hier is eerst een negatief afgedrukt met daarna een positief er overheen.